Prof. Dr. Daniel Pittich

Office:

Technical University of Munich
Marsstraße 20–22 (rear building)
80335 München
Room 429, 4th floor
Phone: +49 89 289-24225
E-Mail: daniel.pittich@tum.de
Office hours: By prior appointment

Career

My professional, academic and scientific career is fundamentally formed by the German vocational training and educational system. After successfully graduating from grammar school (Gesamtschule in Obersberg, Germany (1992–1998)), I trained as a carpenter at the joinery Röhner (1998–2001). After completing my dual vocational training, I attended Ferdinand-Braun-Schule, an academic vocational secondary school specializing in technology and technical engineering in Fulda (2002–2005). After this, I obtained my Bachelor of Science’s Degree in Technical Education majoring in wood technology (2005–2008) as well as my degree of Master of Education for Vocational Schools (2008-2010) at Leibniz University Hannover majoring in wood technology and mathematics. After my studies, I took a position as research assistant within the department of technical education at Technical University Darmstadt (2010–2013). Since my successfully obtained doctorate in 2013, I functioned as head research assistant and postdoctoral researcher in technical education (2014–2015). In October 2015, I was appointed to and worked at the Junior Professorship of Technical Education at University of Siegen.

Since November 1, 2018, I am head at the Assistant Professorship of Technical Education at TUM School of Social Sciences and Technology.

Research interests

  • Modeling and diagnostics of competences at different levels
  • Evidence-based conception and implementation of teaching and learning in technical education
  • Developments in and of digitalization and Industry 4.0
  • Educational utilization of learning factories in the field of production technology
  • Approaches and concepts of competence orientation within curricular implementation processes
  • Teacher education in a vocational and technical context

Selection of publications

  • Pittich, D. (2018): Didaktik technischer Berufe – Band 1: Theorie und Grundlagen, Stuttgart: Steiner Verlag.
  • Pittich, D., Tenberg, R., Lensing, K. (2018). Learning Factories for complex competence acquisition. (Re)Thinking Higher Engineering Education. Special Issue of European Journal of Engineering Education. (In Druck)
  • Pittich D. (2018): Kompetenz als Zielperspektive technischer Bildung. In: Zinn, B., Tenberg, R. Pittich, (Hrsg.): Technikdidaktik: Eine Bestandsaufnahme. Stuttgart: Steiner Verlag. S. 101-114.
  • Pittich, D. (2013). Diagnostik fachlich-methodischer Kompetenzen. Stuttgart: IRB Verlag.

Publications

2024

  • Ball, Fabian; Ludwig, Tobias; Tenberg, Ralf; Schlagentweith, Dirk; Pittich, Daniel: Hybrid-Learn2: Digitale Lehrpersonenbildung für beruflichen Unterricht. Wissenschaftliche Evaluation der Pilotfortbildung. Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V. - Bildung und Beruf, 2024 more…

2023

  • Ball, Fabian; Ludwig, Tobias; Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf; Schlagentweith, Dirk: Hybrides Lernen. Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V. - Bildung und Beruf, 2023 more…
  • Heindl, Rupert; Pittich, Daniel: Virtuelle Fachräume Zugänge, didaktische Ansätze und Benefits für einen beruflichen Kompetenzerwerb. In: Virtual Reality, Augmented Reality und Serious Games in der beruflichen Bildung. Franz Steiner Verlag, 2023, 73-94 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Georgiou, Despoina; Pittich, Daniel: Assessing the state of technology education in primary schools: a systematic review of the last 2 decades. International Journal of Technology and Design Education , 2023 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Georgiou, Despoina; Pittich, Daniel: Technology education in primary schools: addressing teachers’ perceptions, perceived barriers, and needs. International Journal of Technology and Design Education, 2023 more…
  • Pittich, Daniel: TRIX – Handreichung – Orientierungskonzepte und Tools für kompetenz-, handlungsorientiertes und digital-angereichertes Lernen im beruflichen Lernfeldunterricht. TUM Technikdidaktik, 2023, more…
  • Pittich, Daniel; Gromer, Andreas; Sing, Raphael: Konkretisierung überfachlicher Kompetenzen als Lernziele eines Lernfeldunterrichts – Ein aktueller Schwerpunkt berufsdidaktischer Forschung. bwp@ Spezial 20. Die Förderung von transversalen Kompetenzen in der Berufsbildung 20, 2023 more…
  • Prummer, Katharina; Human-Vogel, Salomé; Pittich, Daniel: Vocational education and training in South Africa: leaders' perceptions of a mentoring framework in a professional development programme. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 2023 more…

2022

  • Dieball, Frank; Pfeiffer, Malena; Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf; Diezemann, Eckart: Nachhaltigkeitsaudits als innovative Lernarrangements für BBNE. In: Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung . wbv Media, 2022, 243 -259 more…
  • Ludwig, Tobias; Pittich, Daniel: Kompetenzen von Morgen - Wie sich aus technischen Innovationen und Prozessen Kompetenzen ableiten lassen. Tagungsheft 7. JOTED Technikdidaktik-Symposium: Erweiterung des Lehrens und Lernens durch Technologien, Journal of Technical Education (JOTED), 2022 more…
  • Pittich, Daniel; Prummer, Katharina: Potenziale von Job-Shadowing in der internationalen Berufsbildung – Praxisnahe Kontextualisierung im Projekt BBI@TUM. Berufsbildung International. Umwelten., 2022 more…
  • Pittich, Daniel; Reiss, Kristina: Mathematik im Beruflichen Gymnasium – Status Quo, Potentiale und Perspektiven. In: Das Fach Mathematik in der gymnasialen Oberstufe. Waxmann, 2022, 403-415 more…
  • Pittich, Daniel; Ludwig, Tobias: Competence development in a student-centered learning environment. 2022 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), IEEE, 2022 more…
  • Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf: Kompetenzorientierte Lehre in ingenieurwissenschaftlichen Lernfabriken – Perspektiven und Ansätze einer hochschulischen Technikdidaktik. In: Jahrbuch Angewandte Hochschulbildung 2020. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022 more…
  • Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf: Kompetenzorientierte Lehre in ingenieurwissenschaftlichen Lernfabriken--Perspektiven und Ansätze einer hochschulischen Technikdidaktik. In: Jahrbuch Angewandte Hochschulbildung 2020: Deutsch-chinesische Perspektiven und Diskurse. Springer, 2022, 213-234 more…

2021

  • Dieball, Frank; Pfeiffer, Malena; Pittich, Daniel; Diezemann, Eckart, Tenberg, Ralf: Vorbereitung, Durchführung und Reflexion von Nachhaltigkeits-Audits in der betrieblichen Ausbildung. In: Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung. Die Modellversuche 2015-2019 auf dem Weg vom Projekt zur Struktur. Verlag Barbara Budrich, 2021, 320-339 more…
  • Gromer, Andreas; Pittich, Daniel: Was kann wie sinnvoll im berufsschulischen Unterricht digitalisiert werden? Umsetzungsbeispiele einer hybriden Lernlandschaft (HLL). Bildung und Beruf (4), 2021, 366-372 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Prummer, Katharina; Pittich, Daniel: Analyzing the future Engineering Education in Europe: First evidence from six European countries. 2021 World Engineering Education Forum/Global Engineering Deans Council (WEEF/GEDC), IEEE, 2021 more…
  • Pittich, Daniel: Editorial: Discourse on Technical Education in Times of Corona. Journal of Technical Education (JOTED), 2021, Bd. 9 Nr. 1 (2021): Journal of Technical Education (JOTED) more…
  • Pittich, Daniel: Editorial: Technikdidaktischer Diskurs in Zeiten von Corona. Journal of Technical Education (JOTED), 2021, Bd. 9 Nr. 1 (2021): Journal of Technical Education (JOTED) more…

2020

  • Pappa, Christina Ioanna; Reinhold, Sarah; Pittich, Daniel; Vogel-Heuser, Birgit; Strobel, Johannes: Engineers’ job-related perceptions of empathy in Germany. 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), IEEE, 2020 more…
  • Tenberg, Ralf; Bach, Alexandra; Pittich, Daniel: Didaktik technischer Berufe Band 2 – Praxis & Reflexion. Franz Steiner Verlag, 2020 more…

2019

  • Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf; Lensing, Karsten: Learning factories for complex competence acquisition. European Journal of Engineering Education 45 (2), 2019, 196-213 more…
  • Tenberg, Ralf; Bach, Alexandra; Pittich, Daniel: Didaktik technischer Berufe Band 1 – Theorie & Grundlagen. Franz Steiner Verlag, 2019 more…

2018

  • Dieball, Frank; Pittich, Daniel: Regionale Konzepte und Ansätze der berufsbezogenen Integration von Geflüchteten. Eine Exploration. Berufsbildung 72 (172), 2018, 22-25 more…
  • Lensing, Karsten; Dieball, Frank; Pittich, Daniel: How to Foster the Awareness for Sustainable Development in Vocational Training with the Help of Audits. 2018 World Engineering Education Forum - Global Engineering Deans Council (WEEF-GEDC), IEEE, 2018 more…
  • Pittich, Daniel: Editorial: Nachhaltigkeits-Audits mit Auszubildenden – Einblicke in den Modellversuch NAUZUBI. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 6, Nr. 3 (2018): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2018 more…
  • Pittich, Daniel: Editorial: Sustainability-Audits with Trainees – Insights into the pilot project NAUZUBI. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 6, Nr. 3 (2018): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2018 more…

2017

  • Pittich, Daniel; Sobbe, Eileen; Dieball, Frank; Lensing, Karsten; Tenberg, Ralf: Modellversuch NAUZUBI. Lernortkooperationen zum Thema Nachhaltigkeit in der Ausbildung. Die berufsbildende Schule 69 (7/8), 2017, 272-275 more…
  • Tenberg, Ralf; Pittich, Daniel: Ausbildung 4.0 oder nur 1.2? Analyse eines technisch-betrieblichen Wandels und dessen Implikationen für die technische Berufsausbildung. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 5, Nr. 1 (2017): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2017 more…

2016

  • Pittich, Daniel: Editorial: Eine Bestandsaufnahme technikdidaktischer Forschung im deutschsprachigen Raum. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 4, Nr. 2 (2016): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2016 more…
  • Pittich, Daniel: Editorial: An inventory of technical didactic research in German-speaking countries. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 4, Nr. 2 (2016): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2016 more…
  • Pittich, Daniel; Kämmer, Katharina: Soziodemographischer Querschnitt von BerufsfachschülerInnen der Gestuften Berufsfachschule in Hessen. Die berufsbildende Schule, 2016, 213-218 more…
  • Pittich, Daniel; Weber, Claudia; Stojanovic, Radica: Betriebliches Kompetenzmanagement im Kontext des demografischen Wandels – Konzept und erste Befunde. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 4, Nr. 1 (2016): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2016 more…
  • Pittich, Daniel; Weber, Claudia; Stojanovic, Radica: Betriebliches Kompetenzmanagement im Kontext des demografischen Wandels - Konzept und erste Befunde. Journal of technical education 4 (1), 2016, 45-63 more…

2015

  • Pittich, Daniel: Dysfunktionale Verständniskonzepte als Lernchancen im gewerblich-technischen beruflichen Unterricht. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online (28), 2015, 25 S. more…

2014

  • Abel, Markus; Pittich, Daniel: Entwicklung kompetenzorientierter Lernziele aus normativen Vorgaben. Zweck und Nutzen von Handlungs-Wissens-Kompetenzmatrizen als Instrumente auf der Mesoebene zur Generierung kompetenzorientierter Lernziele. Berufsbildung 68 (146), 2014, 34-38 more…
  • Pittich, Daniel: Rekonstruktive Diagnostik fachlichmethodischer Kompetenzen in gewerblich-technischen Ausbildungsberufen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW (3), 2014, 335-357 more…
  • Pittich, Daniel: Dispositional approaches for measuring professional competence. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 2, Nr. 2 (2014): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2014 more…
  • Pittich, Daniel: Fachgespräche als diagnostischer Zugang zu berufsfachlichen Kompetenzen. Berufsbildung 68 (146), 2014, 17-19 more…
  • Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf: Wie funktioniert Kompetenzmessung im technischen Unterricht? - Umsetzung eines Diagnoseansatzes am Beispiel des Ausbildungsberufs Tischler. Die berufsbildende Schule, 2014, 7-14 more…

2013

  • Pittich, Daniel: Diagnostik fachlich-methodischer Kompetenzen. Wissenschaft. 37. Fraunhofer IRB Verlag, 2013 more…
  • Pittich, Daniel; Tenberg, Ralf: Development of competences as an integration process that is alternating in the learning venue - current considerations. Journal of Technical Education (JOTED); Bd. 1, Nr. 1 (2013): Journal of Technical Education (JOTED) ; 2198-0306, 2013 more…

2011

  • Pittich, Daniel: Studie zur Überprüfung des Zusammenhangs von Verständnis und Fachkompetenz bei Auszubildenden des Handwerks. In: Grundlagenforschung zum Dualen System und Kompetenzentwicklung in der Lehrerbildung. Verlag Barbara Budrich, 2011 more…

2010

  • Pittich, Daniel: Arbeitsprozesswissen. Berufsbildung - Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, 2010, 33 more…
  • Pittich, Daniel, Wolff, Johannes: Revision, Optimierung und Evaluation von Zwischenprüfungsaufgaben. Berufsbildung - Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, 2010, 22-26 more…

Conferences

Search
No result

Note: This “quick search” only finds text in the shown fields, not in abstracts or keywords. The search term must have at least 3 letters.

2024

  • Ludwig, Tobias; Pittich, Daniel: Digitaler Unterricht als Entwicklungsaufgabe beruflicher Schulen – Studienergebnisse, Diskussion und Reflexion. Schulversuch PERLEN 4.0 Arbeitstagung in Weiherhammer, 2024 more…
  • Pittich, Daniel: Governance in der iBBZ -Keynote. Fachforum der BMBF-Förderinitiativen in der internationalen Berufsbildungszusammenarbeit (iBBZ), 2024 more…
  • Prummer, Katharina; Graham, Marien; Human-Vogel, Salomé; Pittich, Daniel: Developing leaders' emotional intelligence through mentoring? Evidence from a comparative study in VET in South Africa. EASA - Education Association of South Africa, 2024 more…

2023

  • Ludwig, Tobias; Pittich, Daniel: Kompetenzen von Morgen - Wie sich aus technischen Innovationen und Prozessen Kompetenzen ableiten lassen. Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung Dillingen - Fortbildungslehrgang Nr. 104/S0099, 2023 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Georgiou, Despoina; Pittich, Daniel: Exploring Primary School Teachers' Perceived Competence in Integrating Technology in their Classroom. EAPRIL , 2023 more…
  • Pittich, Daniel: Digitaler Unterricht als gemeinsame Entwicklungsaufgabe. Pädagogische Konferenz – BSZ Alois Senefelder, 2023 more…
  • Pittich, Daniel: A possible framework for coherent development of TVET structures in Ethiopia. TVET Study Visit, 2023 more…
  • Pittich, Daniel; Ludwig, Tobias; Robben, Paul: Personalisiertes Lernen mit digitalen Medien - Entwicklungsstand und Wahrnehmungen in der beruflichen Bildung. DGFE - Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 2023 more…
  • Pittich, Daniel; Ludwig, Tobias; Tenberg, Ralf: Professionalisierung von beruflichen Lehrkräften für digital angereicherten bzw. hybriden Unterricht. Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 2023 more…
  • Prummer, Katharina; Graham, Marien; Human-Vogel, Salomé; Pittich, Daniel: Does mentoring enhance VET leaders’ emotional intelligence and subjective well-being? European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2023, 2023 more…
  • Prummer, Katharina; Pittich, Daniel: TVET managers' perceptions of mentoring in a blended-learning in-service program. Education Association of South Africa (EASA), 2023 more…
  • Prummer, Katharina; Pittich, Daniel: Wahrnehmung eines Mentoringkonzepts als Unterstützungselement in einem berufsbegleitenden Weiterbildungsprogramm für Lehrkräfte im Schulmanagement in Südafrika. Mentoring als zentrales Element der Lehrkräftebildung: Forschungs- und Professionalisierungsansätze, 2023 more…
  • Trikoili, Anna; Georgiou, Despoina; Pittich, Daniel: Assessing Collaborative Problem-Solving Skills in Higher Education: Evidence from a Case Study. EAPRIL, 2023 more…
  • Trikoili,Anna; Georgiou,Despoina; Pittich,Daniel: Assessing Collaborative Problem-Solving Skills in Higher Education: Evidence from a Case Study. EARLI 2023, 2023 more…
  • Wintersberg, Lisa; Trikoili, Anna; Prummer, Katharina; Pittich, Daniel: Factors affecting skill transfer to the workplace in a Master´s program for professionals. European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2023, 2023 more…

2022

  • Ludwig, Tobias; Pittich, Daniel: Kompetenzen von Morgen?! – Wie sich aus technischen Innovativen und Prozessen Kompetenzen ableiten lassen. Technikdidaktik-Symposium 2022, 2022 more…
  • Ludwig, Tobias; Pittich, Daniel: Competence development in a student-centered learning environment. IEEE EDUCON 2022, 2022 more…
  • Pittich, Daniel: Learner Empowerment in digitally enriched Learning Environments. German-Brazilian EdTech Hackathon - Pre-Event, 2022 more…
  • Pittich, Daniel: EuroTech Policy Deep Dive “Chips for Europe – Capitalising on our strengths in semi-conductor innovation and skills. virtual talk, EuroTech Universities Alliance, 2022 more…
  • Pittich, Daniel: Designing and Implementing an Innovative Master's Degree in Vocational Education - Status Quo and insights. Technikdidaktik-Symposium 2022, 2022 more…
  • Pittich, Daniel: Project-based learning in competence and student-centered learning environments. Tallinn, Estonia, 2022 more…
  • Pittich, Daniel: Hybride Lernlandschaften. Bundesarbeitsgemeinschaft landwirtschaftlicher Fachschulen, 2022 more…
  • Pittich, Daniel: XR in der beruflichen Bildung. Stiftung Bildungspakt Bayern – Podiumsdiskussion, 2022 more…
  • Pittich, Daniel; Gromer, Andreas: Konkretisierung von überfachlichen Kompetenzen als Lernziele eines Lernfeldunterrichts – Ein aktueller Schwerpunkt technikdidaktischer Forschung. Technikdidaktik-Symposium 2022, 2022 more…
  • Pittich, Daniel; Heindl, Rupert: Wie Unterrichts- und Schulentwicklung Hand-in-Hand gehen (können)…. Regierung von Niederbayern, Schulleiterdienstbesprechung, 2022 more…
  • Prummer, Katharina; Trikoili, Anna; Pittich, Daniel: Designing a student-centered, international study program in vocational education. European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2022, 2022 more…
  • Zehender, Verena; Pittich, Daniel: Digitalisierung an technischen beruflichen Schulen in Bayern – Eine Delphi-Studie zu zukünftigen Entwicklungen aus Sicht von Schulleitungs-Teams. Technikdidaktik-Symposium 2022, 2022 more…

2021

  • Ludwig, Tobias; Buschmann, Birger; Talke, Daniel; Pittich, Daniel; Winter, Stefan: AMC Cross Project Workshop C07. AMC TRR277 - National Summer School, 2021 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Prummer, Katharina; Pittich, Daniel: Analyzing the future Engineering Education in Europe- First evidence from six European countries. World Engineering Education Forum-Global Engineering Deans Council (WEEF-GEDC), 2021 more…
  • Pittich, Daniel: Kompetenz- und Handlungsorientierung – Grundkonzepte einer Lernfelddidaktik. SNF Scientific Exchange - Leadinghouse Berufsfelddidaktik-, 2021 more…
  • Pittich, Daniel: Kompetenz- und Handlungsorientierung im Unterricht mit Hilfe eines beruflich-technischen-Unterrichtskonzepts. Impulsvortrag/Keynote, ALP Dillingen, 2021 more…
  • Pittich, Daniel: Competence-orientated learning environments in engineering education. Keynote ”Master class”, Kopenhagen, Denmark, 2021 more…
  • Pittich, Daniel: Empowerment in the TVET leadership landscape: TVET – an international perspective. University of Pretoria, 2021 more…
  • Pittich, Daniel: TVET – an international perspective. University of Pretoria, 2021 more…
  • Pittich, Daniel: Learner Empowerment in digitally enriched Learning Environments. German-Brazilian EdTech Hackathon , 2021 more…
  • Pittich, Daniel; Bark, Robert: Unterrichtliche Umsetzung von Lernfeldern. Impulsvortrag/Keynote, Berufsschule an der Bergsonstraße, 2021 more…
  • Pittich, Daniel; Gromer, Andreas: Mit hybriden Lernlandschaften personalisiertes Lernen ermöglichen. Perlen 4.0 Tagung, 2021 more…

2020

  • Alexander Zollner; Pittich, Daniel: Challenges of digital transformation in vocational training. University of Pretoria, 2020 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Georgiou, Despoina; Pittich, Daniel: Measuring Primary Teachers’ Self-efficacy and Self-Concept of Ability in Technology Education. JURE, 2020 more…
  • Pappa, Christina Ioanna; Reinhold, Sarah; Pittich, Daniel; Vogel-Heuser, Birgit; Strobel, Johannes: Engineers’ job-related perceptions of empathy in Germany. online, EDUCON 2020 IEEE Global Engineering Education Conference, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Azubis als Auditor*innen - Wie Sie Qualitätsmanagement-Skills aktiv in Ihre Ausbildung integrieren. Deutscher Ausbildungsleiterkongress, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Didaktik bautechnischer Berufe – Forschung und Entwicklung. Universität Hannover, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Bildung, Arbeit, Technik – Berufspädagogik im Spannungsfeld von Fachdidaktik und Fachwissenschaft. TBD, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Lehrer*innen und Digitalisierung. Festrede Tag der Fakultät der TUM School of Education, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Hybride Lernlandschaften – Grundidee, Konzept und Benefits. RBS-Innovationstag, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Gestaltung des Übergangs von analogen zu digitalen bzw. hybriden Lern- und Unterrichtsformaten. RBS-Innovationstag, 2020 more…
  • Pittich, Daniel: Berufliche Lehrerbildung an der TUM: Master Berufliche Bildung Integriert. TBD, 2020 more…

2019

  • Pittich, Daniel: „Softskills“ – Tätigkeitsbezogene Wahrnehmungen und Einschätzungen von Ingenieur*innen. Klausurtagung SFB 768, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Nachhaltigkeits-Audits als didaktisches Instrument der beruflichen Bildung. DGFE Sektionstagung, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Alternative Wege in der beruflich-technischen Lehrerbildung – (Un-)Möglicher Spagat zwischen Qualitätsanspruch und berufstypischem Rekrutierungsproblem ?! DGFE Sektionstagung, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Digitale Transformation – Orientierungspunkte, Herausforderungen und „Hausaufgaben“ für die technische Berufsbildung. Staatsministerium für Digitales Bayern, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Teilstudie „Softskills“. SFB 768 Vollversammlung, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Learning in Digitalization And Industrial Production. Vortragsreihe im Rahmen der TUM Asia Summer School, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Keynote im Rahmen „Georgian-German TVET Days”. Georgian-German TVET Days, 2019 more…
  • Pittich, Daniel: Insights from Germany. Georgian-German TVET Days, 2019 more…

2018

  • Pittich, Daniel: Fehlkonzepte im technischen Verständnis - Empirischer „Beifang“ oder relevanter Ansatzpunkt für technikdidaktische Forschung? Skyline Lecture der TUM School of Education, 2018 more…
  • Pittich, Daniel: Technical teaching and learning between apprenticeship and higher education. TBD, 2018 more…
  • Pittich, Daniel: Berufliches Gymnasium Fachrichtung Technik: Fit für Industrie 4.0?! FBS Fulda, 2018 more…

Further information

A complete list of Prof. Pittich’s publications, lectures as well as his CV, you can find here.