- Assessing motivation for user-generated technical instructional videos: development and validation of the motivation scale for TVET. Cogent Education 11 (1), 2024 mehr…
- Bridging the Gap: Enhancing STEM Teacher Training through a Mixed-Method Study of Teacher Confidence, Self-Concept, and Self-Efficacy in Technology Education. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), IEEE, 2024 mehr…
- Assessing the state of technology education in primary schools: a systematic review of the last 2 decades. International Journal of Technology and Design Education , 2023 mehr…
- Technology education in primary schools: addressing teachers’ perceptions, perceived barriers, and needs. International Journal of Technology and Design Education, 2023 mehr…
- Analyzing the future Engineering Education in Europe: First evidence from six European countries. 2021 World Engineering Education Forum/Global Engineering Deans Council (WEEF/GEDC), IEEE, 2021 mehr…
- Using eye-tracking to investigate teacher gaze: Data accuracy and drawing of meaningful dynamic areas of interest in video stimuli. Pedagogická orientace 29 (4), 2020, 401-423 mehr…
- Engineers’ job-related perceptions of empathy in Germany. 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), IEEE, 2020 mehr…

Dr. Christina Ioanna Pappa
Büro: | Technische Universität München Marsstraße 20–22 (Rückgebäude) 80335 München Raum 471, 4. Stock |
Telefon: | +49 89 289-24395 |
E-Mail: | christ.pappa(at)tum.de |
Sprechstunde: | nach Vereinbarung |
Werdegang
Dr. Christina Ioanna Pappa war von Oktober 2019 bis Februar 2024 als wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin bei Prof. Dr. Daniel Pittich am Lehrstuhl für Technikdidaktik der Technischen Universität München tätig. Im Rahmen ihrer Promotion entwickelte und evaluierte sie ein Weiterbildungsprogramm für Grundschullehrkräfte im Bereich Naturwissenschaften und Technik. Dabei lag der Fokus auf der Förderung von Lehrerkompetenzen, insbesondere im Hinblick auf technologische Selbstwirksamkeit, fachspezifisches Selbstkonzept und handlungsorientierte Unterrichtsgestaltung. Ihre Promotion schloss sie im Februar 2024 erfolgreich ab und setzt seitdem ihre Forschungstätigkeit als Postdoktorandin fort.
Bevor sie an die Technische Universität München kam, absolvierte sie ein Pädagogikstudium an der Aristoteles-Universität Thessaloniki sowie den Master „Research on Teaching and Learning“ an der TUM. Während ihrer Laufbahn war sie an mehreren Projekten beteiligt, darunter das internationale EuroTeQ-Projekt sowie Forschungsarbeiten zur Digitalisierung von Bildungsangeboten. Ihre derzeitigen Forschungsschwerpunkte liegen in der Analyse und Förderung von Lehrkompetenzen, der systematischen Entwicklung von Fortbildungsprogrammen sowie der Untersuchung von Barrieren und Bedürfnissen im Bereich der technischen Bildung in Grundschulen.
Forschungsinteressen
- Lehrerfortbildung in der Grundschule
- Technisches Lernen in der Grundschule (MINT-Orientierung)
- Entwicklung des Lehr- und Lernkonzeptes
Publikationen
Vorträge
- Bridging the Gap: Enhancing STEM Teacher Training through a Mixed-Method Study of Teacher Confidence, Self-Concept, and Self-Efficacy in Technology Education. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), IEEE, 2024 mehr…
- Bridging the Gap: Enhancing STEM Teacher Training through a Mixed-Method Study of Teacher Confidence, Self-Concept, and Self-Efficacy in Technology Education. EDUCON 2024 IEEE Global Engineering Education Conference, 2024 mehr…
- Exploring Primary School Teachers' Perceived Competence in Integrating Technology in their Classroom. EAPRIL , 2023 mehr…
- Analyzing the future Engineering Education in Europe- First evidence from six European countries. World Engineering Education Forum-Global Engineering Deans Council (WEEF-GEDC), 2021 mehr…
- Measuring Primary Teachers’ Self-efficacy and Self-Concept of Ability in Technology Education. JURE, 2020 mehr…
- Engineers’ job-related perceptions of empathy in Germany. online, EDUCON 2020 IEEE Global Engineering Education Conference, 2020 mehr…