Publikationen der Professur

2024

  • Bauer, T. & Förster, M.: Impact of Student Diversity on Learning Behavior and Learning Success – Flipped Classroom vs. Traditional Lecture. Annual Conference 2024 of the American Educational Research Association (AERA), Philadelphia, USA, 2024 mehr…
  • Bauer, T. & Förster, M.: Impact of Student Diversity on Learning Behavior and Learning Success in a Flipped Classroom. Young Researcher Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (JURE EARLI), 2024 mehr…
  • Brausch-Böger, M. & Förster, M.: Self-Learning Competence of Vocational Students: The Impact of Training Areas and Digital Media Use. Young Researcher Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (JURE EARLI)., 2024 mehr…
  • Brausch-Böger, Maxi Eileen; Förster, Manuel: The Effects of an Entrepreneurial Project on the Career-Choice Readiness, Metacognition, and Growth Mindset of Secondary Students. Education Sciences 14 (5), 2024, 485 mehr…
  • Kraitzek, A. & Förster, M.: Adaptation and Validation of the U.S. Test of Financial Knowledge for Use in Germany. Annual Conference 2024 of the American Educational Research Association (AERA), 2024 mehr…
  • Kraitzek, A., Lang, S. & Förster, M.: Finanzielle Sozialisation von Jugendlichen und jungen Erwachsenen: Untersuchung des Einflusses von Sozialisationsfaktoren auf das Finanzverhalten. 11. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 2024 mehr…
  • Michel, S. & Förster, M.: Challenge-based Learning for Social Entrepreneurship Education in Vocational Schools. Young Researcher Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (JURE EARLI)., 2024 mehr…
  • Michel, S. & Förster, M.: Engagement in Challenge-based Learning for Interdisciplinary Project Management Efficacy Beliefs. Young Researcher Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (JURE EARLI)., 2024 mehr…

2023

  • Bauer, T. & Förster, M: Dropout in a Blended Learning and a Traditional Course – The Role of Course Design and Emotions. -, 2023Annual Conference 2023 of the American Educational Research Association (AERA), Chicago, USA. mehr…
  • Bauer, T. & Förster, M.: Weiterbildungsstudiengänge im Blended-Learning Format unter Berücksichtigung der zunehmenden Heterogenität der Studierenden. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) 2023 der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2023 mehr…
  • Bauer, T. & Förster, M.: Impact of Student Diversity on Learning: Flipped Classroom vs. Traditional Courses. Paris Conference of Education (PCE), 2023 mehr…
  • Bauer, T. & Förster, M.: Impact of Student Diversity on Learning: Flipped Classroom vs. Traditional Courses. World Education Research Association (WERA) Focal Meeting 2023, 2023 mehr…
  • Bauer, T. & Förster, M.: Role of Course Design and Emotions in Dropout Behavior: Flipped Classroom versus Traditional Lecture. Annual Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Pre-Conference JURE 2023, 2023 mehr…
  • Bauer, T., Förster, M. & Maur, A.: Auswirkung der Diversität der Studierenden auf das Lernen: Flipped Classroom vs. traditionelle Lehrveranstaltungen. Chancentagung 2023 „Mehr Chancen für Vielfalt: Digitalisierte Lehre“, , 2023 mehr…
  • Brausch-Böger, M. & Förster, M.: Self-directed Learning and work experience of non-traditional students in a blended learning course. Annual Conference of the the European Association for Practitioner Research on Improving Learning., 2023 mehr…
  • Brausch-Böger, M. & Förster, M.: Der Zusammenhang von Selbstlernkompetenzen und Berufserfahrung nicht-traditioneller Studierenden in einem neuartigen, berufsbegleitenden Blendend Learning Studiengang. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) 2023 der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2023 mehr…
  • Brausch-Böger, M. & Förster, M.: The Relationship of Self-Learning Competence and Work Experience of Non-Traditional Students in a Blended Learning Environment. Paris Conference of Education, 2023 mehr…
  • Brausch-Böger, M. & Förster, M.: The Effects of an Entrepreneurial Project on Career Choice Readiness of Secondary Students and its Relation to Metacognition and Growth Mindset. Biannual Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Pre-Conference JURE 2023., 2023 mehr…
  • Förster, M., König-Ziegler, S., Saric, J. & Lober, S.: Ein Blick auf 15 Jahre universitäre Forschung in der Wirtschaftspädagogik. In: Beck, K. & Seifried, J. (Hrsg.): Berufs- und Wirtschaftspädagogik im selbstkritischen Diskurs. wbv Publikation, 2023, 141-166 mehr…
  • Helker, K., Michel, S., Bots, M., Mottl, S., & Michelson, A.: Congruence and Friction Between Teachers’ Intentions and Students’ Perceptions of CBL Courses. SEFI 51st Annual Conference: Engineering Education for Sustainability., 2023 mehr…
  • Kraitzek, A. & Förster, M.: Adaption und Validierung eines Messinstruments zur Erfassung von finanziellem Grundwissen von Schüler/innen und Jugendlichen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) 2023 der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE), 2023 mehr…
  • Kraitzek, Andreas; Förster, Manuel: Measurement of Financial Competence—Designing a Complex Framework Model for a Complex Assessment Instrument. Journal of Risk and Financial Management 16 (4), 2023, 223 mehr…
  • Michel, S. & Förster, M.: Motivation in Challenge-based Learning – Practical Implications of a Mixed-Methods Study. Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL), 2023 mehr…
  • Michel, S. & Förster, M.: Exploring participation motivation in Challenge-based learning using a mixed methods approach. 20th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2023 mehr…

2022

  • Bauer, T., Michel, S. & Brausch-Böger, M.: Challenge Based Learning. Research Colloquium of the School of Education, TUE, 2022 mehr…
  • Förster, Manuel; Maur, Andreas; Weiser, Constantin; Winkel, Kirsten: Pre-class video watching fosters achievement and knowledge retention in a flipped classroom. Computers & Education 179, 2022, 104399 mehr…
  • Kraitzek, A. & Förster, M.: Does Gender Make a Difference in Comprehensive Economic Education? Annual Conference of the ASSA American Economic Association (AEA), 2022 mehr…
  • Kraitzek, A. & Förster, M.: Einflussfaktoren auf den Geschlechtseffekt beim ökonomischen und finanziellen Wissen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) 2022 der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2022 mehr…
  • Kraitzek, Andreas; Förster, Manuel; Walstad, William B.: Comparison of financial education and knowledge in the United States and Germany: Curriculum and assessment. Research in Comparative and International Education 17 (2), 2022, 153-173 mehr…

2021

  • Bauer, T. & Förster, M.: Der Zusammenhang von Emotionen und Kursabbruch in klassischen und geblendeten Veranstaltungen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) 2021 der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2021 mehr…
  • Bauer, T. & Förster, M.: Der Einfluss von Emotionen auf den Kursabbruch von Studierenden in klassischen und geblendeten Lehrveranstaltungen. Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), 2021 mehr…
  • Kraitzek, A. & Förster, M.: Finanzielle Grundbildung in Deutschland und den USA - Lassen sich länderspezifische Bildungsprofile identifizieren? Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) 2021 der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2021 mehr…
  • Manuel Förster, Andreas Kraitzek, Matthias Utesch & Robert Heininger: Entwicklung von Kompetenzen für eine digital-gestützte Aufgaben- und Rückmeldekultur – Eine Kooperation Studierender der Wirtschaftsinformatik und der Wirtschaftspädagogik. , Hrsg.: H.-Hugo Kremer, Nicole Naeve-Stoß, Lars Windelband & Juliane Fuge: TUM, 2021, mehr…

2020

  • Förster, Manuel; Maur, Andreas; Weiser, Constantin: Förderung statistischer Lehr- und Lernprozesse in Großveranstaltungen mittels eines Flipped-Classroom-Designs [FLIPPS-M] : Abschlussbericht des Forschungsprojektes : Laufzeit des Vorhabens: 01.01.2017-31.12.2019. BMBF, [Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Fachbereich 03 - Rechts- und Wirtschaftswissenschaften], 2020, mehr…
  • Fürstenau, Bärbel; Hommel, Mandy; Förster, Manuel; Kraitzek, Andreas; Wuttke, Eveline; Aprea, Carmela; Rudeloff, Michelle; Siegfried, Christin: Messung von Finanzkompetenz – Ergebnisse eines Symposiums. Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2020 , 2020 mehr…
  • Kraitzek, A. & Förster, M.: Development of a complex instrument to assess young learner’s financial literacy. The 12th Conference of the International Test Commission (ITC) (Conference canceled), 2020 mehr…
  • Kraitzek, A.; Förster, M.; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga: Influences on Master’s Degree Students’ Economic Knowledge. In: Student Learning in German Higher Education. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2020 mehr…
  • Schlax, Jasmin; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Happ, Roland; Pant, Hans Anand; Jitomirski, Judith; Kühling-Thees, Carla; Förster, Manuel; Brückner, Sebastian: Validity and fairness of a new entry diagnostics test in higher education economics. Studies in Educational Evaluation 66, 2020, 100900 mehr…

2019

  • Förster, Manuel; Happ, Roland: The relationship among gender, interest in economic topics, media use, and the economic knowledge of students at vocational schools. Citizenship, Social and Economics Education 18 (3), 2019, 143-157 mehr…
  • Förster, Manuel; Happ, Roland; Walstad, W. B.: Relations between young adults’ knowledge and understanding, experiences, and information behavior in personal finance matters. Empirical Research in Vocational Education and Training 11 (1), 2019 mehr…
  • Happ, R., Förster, M., Condé, M., & Schiff, M: Einbettung von Experten in den Unterricht am Beispiel des Angebots zur ökonomischen Bildung der Deutschen Bundesbank. Bildung und Beruf 2 (2), 2019, 58-64 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel; Siegfried, Christin: Gender-specific differences in economic competence. Citizenship, Social and Economics Education 18 (3), 2019, 123-127 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel; Siegfried, Christin: Citizenship, Social and Economics Education – Gender-specific differences in economic competence. Band 18(3). SAGE Publications, 2019 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel: The relationship between migration background and knowledge and understanding of personal finance of young adults in Germany. International Review of Economics Education 30, 2019, 100141 mehr…
  • Holtsch, Doreen; Brückner, Sebastian; Förster, Manuel; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga: Gender gap in Swiss vocational education and training teachers’ economics content knowledge and the role of teaching experience. Citizenship, Social and Economics Education 18 (3), 2019, 218-237 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Jitomirski, Judith; Happ, Roland; Molerov, Dimitri; Schlax, Jasmin; Kühling-Thees, Carla; Förster, Manuel; Brückner, Sebastian: Validating a Test for Measuring Knowledge and Understanding of Economics Among University Students. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie 33 (2), 2019, 119-133 mehr…

2018

  • Förster, M., & Happ, R.: Studiengangsspezifische Unterschiede im finanziellen Wissen und Verstehen in Deutschland. Empirische Pädagogik 32 (1), 2018, 27-45 mehr…
  • Förster, M., Frötschl, C., Männlein, P. & Neubauer, J: Kollaboration bei der Gestaltung von Unterrichtskonzepten mit neuen Medien. Nutzen für Schule und Universität. Berufsbildung (170), 2018, 14-16 mehr…
  • Förster, M., Frötschl, C., Neubauer, J. & Männlein, P: Gestaltung von Lehr-Lern-Arrangements mit digitalen Medien für die wirtschaftsberufliche Ausbildung – Kooperation mit einer Universitätsschule in einem Mediendidaktikseminar. Wirtschaft und Erziehung 1.1949-70. Jahrgang (2), 2018, 9-14 mehr…
  • Förster, M., Happ, R. & Maur, A: The relationship among gender, interest in financial topics and understanding of personal finance. Empirische Pädagogik 32 (3/4), 2018, 293-309 mehr…
  • Förster, M., Happ, R., & Zlatkin-Troitschanskaia: Der Effekt einer kaufmännischen Berufsausbildung auf das ökonomische Wissen bei Studieneinsteiger der Wirtschaftswissenschaften. Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online (bwp@) (34), 2018, 1-19 mehr…
  • Förster, M., Happ, R., Walstad, W. B. & Asarta, C. J.: Zentrum für Empirische Pädagogische Forschung (zepf) (Hrsg.): Financial literacy of students and young adults: Determinants and impacts. Band 32. Empirische Pädagogik e. V, 2018 mehr…
  • Förster, M., Happ, R., Walstad, W.B., & Asarta, C.: Editorial – Financial Literacy of Students and Young Adults: Determinants and Impacts. Empirische Pädagogik 32 (3/4), 2018, 243-247 mehr…
  • Förster, M., Heiß, F., Klinke, S., Maur, A., Schank, T. & Weiser, C.: Die Implementation und Evaluation eines Flipped Classrooms in einer Großveranstaltung der Statistik. Beiträge zur Hochschulforschung 40 (4), 2018, 50-67 mehr…
  • Förster, Manuel; Weiser, Constantin; Maur, Andreas: How feedback provided by voluntary electronic quizzes affects learning outcomes of university students in large classes. Computers &Education 121, 2018, 100-114 mehr…
  • Happ, R., Förster, M., Grein, M. & Bültmann, A.-K: The importance of controlling for language skills when assessing the correlation between young adults’ knowledge and understanding of personal finance and migration background:. Empirische Pädagogik 32 (3/4), 2018, 329-347 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel: The correlation between vocational school students’ test motivation and the performance in a standardized test of economic knowledge: using direct and indirect indicators of test motivation. Empirical Research in Vocational Education and Training 10 (1), 2018 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel; Beck, Klaus: Eingangsvoraussetzungen von Studierenden der Wirtschaftswissenschaften mit und ohne Migrationshintergrund. ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung 2 (1), 2018, 6-22 mehr…
  • Happ, Roland; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel: How prior economic education influences beginning university students’ knowledge of economics. Empirical Research in Vocational Education and Training 10 (1), 2018 mehr…

2017

  • Förster, M., Brückner, S., Happ, R., Beck, K. & Zlatkin-Troitschanskaia: Strukturanalyse eines kognitiven Messinstruments im Multiple Choice-Format. Das Beispiel des Test of Economic Literacy (TEL4-G). Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 113 (3), 2017, 366-396 mehr…
  • Förster, Manuel; Happ, Roland; Molerov, Dimitar: Using the U.S.<i>Test of Financial Literacy</i>in Germany—Adaptation and validation. The Journal of Economic Education 48 (2), 2017, 123-135 mehr…
  • Happ, R. & Förster, M.: The importance of controlling for socioeconomic factors when determining how vocational training and a secondary school economics class influence the financial knowledge of young adults in Germany. Zeitschrift für Ökonomische Bildung (6), 2017, 121-146 mehr…
  • Happ, R.; Schmidt, S.; Zlatkin-Troitschanskaia, O.; Förster, M.: Einfluss des Migrationshintergrunds bei Studierenden auf den Fachwissenserwerb im wirtschaftswissenschaftlichen Studium – eine vergleichende Längsschnittstudie. Zeitschrift für Bildungsforschung 7 (1), 2017, 59-77 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel; Rüspeler, Ann-Katrin; Rothweiler, Jasmin: Young adults’ knowledge and understanding of personal finance in Germany: Interviews with experts and test-takers. Citizenship, Social and Economics Education 17 (1), 2017, 3-19 mehr…

2016

  • Förster, M., Happ, R., Molerov, D. & Maur, A.: The Gender Gap in Financial Literacy: An Analysis of the Financial Knowledge and Attitudes of Beginning Students in Higher Education in Germany. Discussion Paper of the Annual AEA Conference on Teaching and Research in Economic Education, 2016 mehr…
  • Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Happ, R.: Möglichkeiten und Grenzen der Kompetenzprüfung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und deren (inter-)nationale Vergleichbarkeit. Bildungsforschung 2020 – Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung , 2016, 150-163 mehr…
  • Förster, Manuel; Brückner, Sebastian; Beck, Klaus; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Happ, Roland: Individuelle und kontextuelle Prädiktoren des Fachwissenserwerbs zum Internen Rechnungswesen im Hochschulstudium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 19 (2), 2016, 375-393 mehr…
  • Happ, R. & Förster, M.: Finanzielle Grundbildung von jungen Erwachsenen. Wirtschaft und Erziehung 68. Jahrgang (8), 2016, 299-304 mehr…
  • Happ, Roland; Förster, Manuel; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Carstensen, Vivian: Assessing the previous economic knowledge of beginning students in Germany: Implications for teaching economics in basic courses. Citizenship, Social and Economics Education 15 (1), 2016, 45-57 mehr…
  • Happ, Roland; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Beck, Klaus; Förster, Manuel: Increasing Heterogeneity in Students’ Prior Economic Content Knowledge – Impact on and Implications for Teaching in Higher Education. In: Economic Competence and Financial Literacy of Young Adults. Verlag Barbara Budrich, 2016 mehr…
  • Pant, H. A., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schipolowski, S. & Förster, M.: WiWiSET – Validation of an Entrance Examination in the Study Domain of Business and Economics – A National and International Comparative Study of Universities and Universities of Applied Sciences. Modeling and Measuring Competencies in Higher Education – Validation and Methodological Innovations (KoKoHs) - Overview of the Research Projects, KoKoHs Working Papers (11), 2016, 60-61 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., Schmidt, S. & Förster, M: Messung ökonomischen Fachwissens bei Studierenden in Deutschland und den USA : eine mehrebenenanalytische Betrachtung der hochschulinstitutionellen und individuellen Einflussfaktoren. Unterrichtswissenschaft 44 (1), 2016 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S., Happ, R., & Schmidt, S: Modellierung und Messung wirtschaftswissenschaftlicher Fachkompetenz bei Studierenden bzw. Hochschulabsolventen mittels Adaptation und Weiterentwicklung vorliegender amerikanischer und spanischsprachiger Messinstrumente (EGEL/TUCE) – BMBF-Abschlussbericht. , Hrsg.: Mainz: Lehrstuhl für Wirtschaftspädagogik, Johannes Gutenberg-Universität.: BMBF, 2016, mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Pant, H. A., Förster, M., Brückner, S. & Fox, J.-P.: WiWiKom II - Valid Assessment of Students’ Development of Professional Business and Economic Competencies over the Course of their Studies - A Quasi-experi-mental Longitudinal Study. Modeling and Measuring Competencies in Higher Education – Validation and Methodological Innovations (KoKoHs) - Overview of the Research Projects. KoKoHs Working Paper 11, 2016, 57-59 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel; Preuße, Daja; Mater, Olga: The relationship between teachers’ evidence-based actions and communication, cooperation, and participation structures at schools. Waxmann, 2016 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Schmidt, Susanne; Brückner, Sebastian; Förster, Manuel; Yamaoka, Michio; Asano, Tadayoshi: Macroeconomic knowledge of higher education students in Germany and Japan – a multilevel analysis of contextual and personal effects. Assessment &amp;Evaluation in Higher Education 41 (5), 2016, 787-801 mehr…

2015

  • Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M.: Relevance of Test Adaptation and Validation for International Comparative Research on Competencies in Higher Education – A Methodological Overview and Example from an International Comparative Project within the KoKoHs Research Program. Competence in Higher Education and the Working Environment. National and International Approaches for Assessing Engineering Competence 12, 2015, 133-152 mehr…
  • Brückner, Sebastian; Förster, Manuel; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Happ, Roland; Walstad, William B.; Yamaoka, Michio; Asano, Tadayoshi: Gender Effects in Assessment of Economic Knowledge and Understanding: Differences Among Undergraduate Business and Economics Students in Germany, Japan, and the United States. Peabody Journal of Education 90 (4), 2015, 503-518 mehr…
  • Brückner, Sebastian; Förster, Manuel; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Walstad, William B.: Effects of prior economic education, native language, and gender on economic knowledge of first-year students in higher education. A comparative study between Germany and the USA. Studies in Higher Education 40 (3), 2015, 437-453 mehr…
  • Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O.: Analyzing University Students’ Subject-Specific Competence in Business and Economics in Germany and Japan with an Internationally Approved Measuring Instrument. Discussion Paper; Annual Meeting of the American Educational Research Association, 2015 mehr…
  • Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Happ, R: Adapting and Validating the Test of Economic Literacy to Assess the Prior Economic Knowledge of First-Year Students in Business and Economic Studies in Germany. Discussion Paper of the American Economic Association Congress, 2015 mehr…
  • Förster, Manuel; Brückner, Sebastian; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga: Assessing the financial knowledge of university students in Germany. Empirical Research in Vocational Education and Training 7 (1), 2015 mehr…
  • Förster, Manuel; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Brückner, Sebastian; Happ, Roland; Hambleton, Ronald K.; Walstad, William B.; Asano, Tadayoshi; Yamaoka, Michio: Validating Test Score Interpretations by Cross-National Comparison. Zeitschrift für Psychologie 223 (1), 2015, 14-23 mehr…
  • Manuel Förster; Andreas Maur: Statistics Anxiety and Self-Concept of Beginning Students in the Social Sciences - A Matter of Gender and Socio-Cultural Background? Zeitschrift für Hochschulentwicklung (ZFHE) 10 (4), 2015, 67-90 mehr…
  • Manuel Förster; Andreas Maur: Statistics Anxiety and Self-Concept of Beginning Students in the Social Sciences - A Matter of Gender and Socio-Cultural Background? Zeitschrift für Hochschulentwicklung (ZFHE) 10 (4), 2015 mehr…
  • Schmidt, S., Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M.: Das wirtschaftswissenschaftliche Wissen in der Hochschulbildung – eine Analyse der messinvarianten Erfassung finanzwirtschaftlichen Fachwissens bei Studierenden. Empirische Pädagogik 29 (1), 2015, 106-124 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel; Schmidt, Susanne; Brückner, Sebastian; Beck, Klaus: Erwerb wirtschaftswissenschaftlicher Fachkompetenz im Studium. Eine mehrebenenanalytische Betrachtung von hochschulischen und individuellen Einflussfaktoren. Zeitschrift für Pädagogik (61), 2015, 116-135 mehr…

2014

  • Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M: Relevance of adaptation and validation for international comparative research on competencies in higher education – A methodological overview and example from an international comparative project within the KoKoHs research program. Competence in higher education and the working environment. National and international approaches for assessing engineering competence (12), 2014, 133-152 mehr…
  • Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., & Hiber, J.: Adapting and Validating the Test of Understanding in College Economics to Assess the Economic Knowledge and Understanding of Students in Germany. Discussion Paper; Annual Meeting of the American Economic Association, 2014 mehr…
  • Kuhn, Christiane; Happ, Roland; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Beck, Klaus; Förster, Manuel; Preuße, Daja: Kompetenzentwicklung angehender Lehrkräfte im kaufmännisch-verwaltenden Bereich – Erfassung und Zusammenhänge von Fachwissen und fachdidaktischem Wissen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 17 (S1), 2014, 149-167 mehr…
  • Roland Happ; Manuel Förster; Olga Zlatkin-Troitschanskaia; Michael-Jörg Oesterle; Stefan Doetsch: Die Signalwirkung von Hochschulrankings - eine empirische Studie unter Studienanfängerinnen/-anfängern der Wirtschaftswissenschaften. Zeitschrift für Hochschulentwicklung (ZFHE) 9 (5), 2014, 17–40 mehr…
  • Schmidt, S., Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O.: A Multilevel Analysis of Differences in the Economic Content Knowledge of University Students in Germany with Individual and Contextual Covariates. Discussion Paper; Annual Meeting of the American Educational Research Association, 2014 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S. & Happ, R.: Insights from a German Assessment of Business and Economics Competence. In: Higher education learning outcomes assessment : international perspectives . Peter Lang Edition, 2014, 175–197 mehr…

2013

  • Förster, M. & Klinke, S.: Prüfung auf nichtlineare Zusammenhänge und deren Modellierung in der Kompetenzforschung – Ein Beispiel aus dem Projekt ILLEV. In: Verl. Empirische Pädagogik (Hrsg.): Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften . ‎ Verlag Empirische Pädagogik;New Edition (23. Dezember 2013), 2013, 49-68 mehr…
  • Förster, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S. & Hansen, M.: WiwiKom – Modeling and Measuring Competencies in Business and Economics among Students and Graduates by Adapting and Further Developing Existing American and Mexican Measuring Instruments. The German Funding Initiative “Modeling and Measuring Competencies in Higher Education”, KoKoHs Working Papers (3), 2013, 19-22 mehr…
  • Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Preuße, D., Kuhn, C., & Schmidt, S.: The Research Project ILLEV (Innovative Teach-Study-Network in Academic Higher Education) – A Short Summary of the Main Results. Working Papers Chair of Business Education (65), 2013 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Förster, M., Brückner, S., Hansen, M. & Happ, R.: Modellierung und Erfassung der wirtschaftswissenschaftlichen Fachkompetenz bei Studierenden im deutschen Hochschulbereich. In: Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften . Verl. Empirische Pädagogik , 2013, 108-133 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Happ, R., Förster, M., Preuße, D., Schmidt, S. & Kuhn, C.: Analyse der Ausprägung und Entwicklung der Fachkompetenz von Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Wirtschaftspädagogik. In: Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung bei Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Ingenieurwissenschaften (Hrsg.): Lehrerbildung auf dem Prüfstand, Sonderheft. Verl. Empirische Pädagogik, 2013, 69-92 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Preuße, D., Förster, M., Happ, R., Schmidt, S., Kuhn, C. & Klinke, S.: ILLEV: Innovativer Lehr-Lernortverbund in der akademischen Hochschulbildung: BMBF-Abschlussbericht. BMBF-Abschlussbericht, Mainz: Lehrstuhl für Wirtschaftspädagogik, Johannes Gutenberg-Universität. , 2013, mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel; Kuhn, Christiane: Modeling and Measuring University Students’ Subject-Specific Competencies in the Domain of Business and Economics – The ILLEV Project. In: Modeling and Measuring Competencies in Higher Education. SensePublishers, 2013 mehr…

2012

  • Förster, M., Happ, R. & Zlatkin-Troitschanskaia, O.: Valide Erfassung des volkswirtschaftlichen Fachwissens von Studierenden der Wirtschaftswissenschaften und der Wirtschaftspädagogik – eine Untersuchung der diagnostischen Eignung des Wirtschaftskundlichen Bildungstests. Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online (bwp@) (22), 2012, 1-21 mehr…
  • Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M.: Verstärkt die Bologna-Reform die Heterogenität zwischen den Studierenden? – Eine empi-rische vergleichende Analyse aus dem Forschungsprojekt ILLEV. Qualität in der Wissenschaft 6 (3), 2012, 58 - 63 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel: Die Rolle der kollektiven Selbstwirksamkeit von Lehrkräften für erfolgreiche Schul- und Unterrichtsentwicklungsprozesse – Ergebnisse einer empirischen Studie. In: Kollegialität und Kooperation in der Schule. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2012 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel; Happ, Roland: Bologna-Reform – Ergebnisse aus einer vergleichenden empirischen Studie zwischen den auslaufenden Diplom- und den neuen Bachelor-/Masterstudiengängen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 108 (3), 2012, 420-437 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Förster, Manuel; Preuße, Daja: Implementierung und Wirksamkeit der erweiterten Autonomie im öffentlichen Schulwesen – Eine Mehrebenenbetrachtung. In: Schul- und Unterrichtsreform durch ergebnisorientierte Steuerung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2012 mehr…

2010

  • Buske, R., Förster, M., Klinke, S., Kuhn, C., Preuße, D. & Zlatkin-Troitschanskaia, O: Innovativer Lehr-Lernortverbund (ILLEV) in der akademischen Hochschulausbildung. In: B. N. P. Schwarz & R. Jäger (Hrsg.): Erziehungswissenschaftliche Forschung – nachhaltige Bildung. Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung „Empirische Bildungsforschung“/AEPF-KBBB im Frühjahr 2009 . Verl. Empirische Pädagogik, 2010, 27-33 mehr…
  • Förster, M. & Zlatkin-Troitschanskaia, O.: Wirtschaftliche Fachkompetenz bei Studierenden mit und ohne Lehramtsperspektive in den Diplom- und Bachelorstudiengängen – Messverfahren und erste Befunde. In: Lehrerprofessionalität – Was wir wissen und was wir wissen müssen [Sonderheft]. Verl. Empirische Pädagogik, 2010, 106-125 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M: Wirksamkeit einer bildungspolitischen Reformstrategie im öffentlichen (Berufs-)Schulwesen – Mehrebenenanalyse am Beispiel der erweiterten Autonomie der Einzelschule. DFG-Abschlussbericht, Mainz: Johannes Gutenberg-Universität, 2010, mehr…

2009

  • Zlatkin-Troitschanskaia, O. & Förster, M: Wirkung der Lehrprofessionalität auf Schulorganisation und Schulentwicklung. In: O. Zlatkin-Troitschanskaia, K. Beck, D. Sembill, R. Nickolaus & R. Mulder (Hrsg.): Lehrprofessionalität. Bedingungen, Genese, Wirkungen und ihre Messung . Beltz, 2009 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kadach, A. & Förster, M.: Interne Evaluation als Motor der Qualitätsentwicklung in beruflichen Schulen - Projekttransfer im Land Rheinland-Pfalz. In: RKW Berlin (Hrsg.): Schulentwicklung und Führung. Zusammenhänge, Wissen und Praxiserfahrung . Wissenschaft & Praxis, 2009, 199–208 mehr…
  • Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Preuße, Daja; Förster, Manuel: Kulturspezifische und kulturübergreifende Einstellungsmuster von Lehrkräften in Bulgarien, Dänemark, Deutschland und Kanada — Vorstellung einer interdisziplinären empirischen Studie. In: Forschungserträge aus der Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Verlag Barbara Budrich, 2009 mehr…

2008

  • Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kadach, A. & Förster, M: Erfolgreiche Implementierung politischer Reformstrategien im öffentlichen (Berufs)Schulwesen im Land Rheinland Pfalz. BMBF-Abschlussbericht, Mainz: Lehrstuhl für Wirtschaftspädagogik, Johannes Gutenberg-Universität., 2008, mehr…