Sabrina Schwarzmeier, M.Ed.

 

Office:                      Marsstraße 20-22
                                  Room 263, 2nd floor
Phone:                     +49 - (0)89 - 289 - 25108
Email:                        sabrina.schwarzmeier@tum.de
Office Hours:           Monday and Wednesday to Friday by appointment

Curriculum vitae

  • 10/2021 - present: Research scientist at Heinz Nixdorf Chair of Mathematics Education, Technical University of Munich
  • 10/2019 - 09/2022: M.Ed. Science Education Mathematics and Physics, Technical University of Munich
  • 09/2021: First state exam for a teaching position at academic secondary schools in Bavaria (Mathematics, Physics)
  • 05/2020 - 12/2020: Research assistant, Centre for International Student Assessment
  • 10/2016 - 09/2019: B.Ed. Science Education Mathematics and Physics, Technical University of Munich
  • 10/2015 - 09/2016: Orientation studies "studium naturale", Technical University of Munich

Research

Research Interests

  • Use of eye tracking in mathematics education
  • Representations of fractions
  • Cognitive processes during fraction comparisons

Research Project

Here you can find the description of my research project FracVisET.

Attended conferences

  • Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), Alicante, Spain, 2022
  • Annual meeting of the "Gesellschaft für Didaktik der Mathematik" (GDM), Frankfurt, Germany, 2022
  • Junior researchers conference of the "Gesellschaft für Didaktik der Mathematik" (GDM), Leipzig, Germany, 2022
  • Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece, 2023
  • Junior Researchers Pre-Conference of EARLI, Thessaloniki, Greece, 2023
  • Meeting of the Scientific Research Community W000519N, Leuven, Belgium, 2023
  • Annual meeting of the "Gesellschaft für Didaktik der Mathematik" (GDM), Essen, Germany, 2024

Publications and Presentations

Obersteiner, A., Schwarzmeier, S., Alibali, M. W., & Marupudi, V. (2022). Adults' eye movements when comparing discretized or continuous fraction visualizations. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 384). PME.

Schwarzmeier, S., Obersteiner, A., Alibali, M. W., & Marupudi, V. (2023). Diskretisierte und kontinuierliche Visualisierungen von Brüchen: Eine Eye-Tracking Studie mit Erwachsenen. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022: 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM.

Schwarzmeier, S., Obersteiner, A., Alibali, M. W., & Marupudi, V. (2023). Comparing Continuous and Discretized Tape Diagrams of Fractions: An Eye-Tracking Study with Adults. 20th Biennial EARLI Conference.

Schwarzmeier, S., Obersteiner, A., Alibali, M. W., & Marupudi, V. (2023). Why Continuous Tape Diagrams of Fractions are Easier to Process than Discretized ones: Evidence from Adults’ and Children’s Eye-Movements. WOG 2023.

Teaching

Summer semester 2024

  • Mathematikdidaktische Vertiefung für NB/BB
  • Begleitseminar zum fachdidaktischen Blockpraktikum im Fach Mathematik für BB

Winter semester 2023/2024

  • Mathematikdidaktische Vertiefung für NB/BB
  • Seminar zum wissenschaftlichen Arbeiten in der Mathematikdidaktik

Summer semester 2023

  • Begleitseminar zum studienbegleitenden fachdidaktischen Praktikum im Fach Mathematik für NB

Winter semester 2022/2023

  • Mathematikdidaktische Vertiefung für NB/BB
  • Didaktik der Geometrie und Stochastik Übung für NB

Summer semester 2022

  • Mathematikdidaktische Vertiefung für NB
  • Didaktik der Geometrie und Stochastik Übung für NB
  • Begleitseminar zum fachdidaktischen Blockpraktikum im Fach Mathematik für BB

Winter semester 2021/2022

  • Mathematikdidaktische Vertiefung für NB/BB