Dr. Anna Hartl

The school of the future needs well-trained teachers. Professional skills and social networks are essential.

About

05/2019 – today
Research Associate
Professorship for Research on Learning and Instruction
Centre for International Student Assessment (ZIB)
Technical University of Munich

03/2016 – 04/2019
Research Coordinator
Project "Broad Pedagogical Knowledge and the Development of Professional Competence in Teacher Education" (BilWiss-UV)
BMBF-funded program KokoHs of the BilWiss research project
Goethe University Frankfurt

11/2022
Doctoral degree (Dr. phil.)
Topic: Longitudinal development of well-being and motivation in teacher education. Investigating the role of social support.
Technical University of Munich

09/2015
Degree in Educational Science (M.A.)
Goethe University Frankfurt

09/2013
Degree in Educational Science (B.A.)
Goethe University Frankfurt

Research Interests

  • Student Teacher Health
  • Teacher Education Program Dropouts
  • Teacher Competencies
  • Contextual Factors for Teachers and Student Teachers

Publication Record

Dissertation

Hartl, A. (2022). Longitudinal development of well-being and motivation in teacher education. Investigating the role of social support. Dissertation, Technical University Munich. https://mediatum.ub.tum.de/doc/1659230/1659230.pdf

Journal Publications

(*peer-reviewed)

*Hartl, A.*, Starke, E.*, Voggenreiter, A.*, Holzberger, D., Michaeli, T., & Pfeffer, J. (in press). Empowering Digital Natives: InstaClone – a Novel Approach to Data Literacy Education in the Age of Social Media. Proceedings of the 55th ACM Technical Symposium on Computer Science Education (SIGCSE 2024). ACM, New York, USA.

*Hartl, A., & Holzberger, D. (2022). Identifying teachers’ motivational profiles and their change from teacher education into practice: A longitudinal study. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25, 427–451. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01093-0

*Hartl, A., Holzberger, D., Hugo, J., Wolf, K., & Kunter, M. (2022). Promoting student teachers’ well-being: A multi-study investigating the longitudinal relationship between emotional exhaustion, emotional support, and the intentions of dropping out of university. Zeitschrift für Psychologie, 230(3), 241-252. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000495

Conference Presentations

(*peer-reviewed)

*Hugo, J., Hartl, A., Holzberger, D., Wolf, K., & Kunter, M. (2023, May). Geplanter Studienabbruch im Lehramtsstudium? Eine Längsschnittstudie zum Zusammenspiel von emotionaler Erschöpfung und sozialer Unterstützung im Lehramtsstudium. Presentation at the Lehramtsstudierenden Panel Abschlusstagung (LAP), Bamberg (online Conference).

*Hartl, A., Holzberger, D., Hugo, J., Wolf, K., & Kunter, M. (2022, March). Gründe für Studienabbruch? Eine Längsschnittstudie über den Zusammenhang zwischen emotionaler Erschöpfung und emotionaler Unterstützung von Lehramtsstudierenden. Presentation at the 9th GEBF Conference, Bamberg.

*Hartl, A., Holzberger, D., Hugo, J., Wolf, K., & Kunter, M. (2022, July). Gesundheit von Lehramtsstudierenden. Eine empirische Studie zum Zusammenspiel von Anforderungen und Ressourcen im Lehramtsstudium und die Auswirkungen auf die Studienabbruchintention: Eine längsschnittliche Betrachtung. Presentation at the 1st Mainzer Tagung zur Studierendengesundheit, Mainz.

*Täschner, J., Hartl, A., & Holzberger, D. (2022, August). Measures of teacher self-efficacy: An overview on covered domains and psychometric qualities. Presentation at the EARLI Special Interest Groups „Motivation and Emotion“ (SIG8) and „Metacognition“ (SIG16) Conference, Dresden.

*Täschner, J., Hartl, A., & Holzberger, D. (2022, September). 3 Konstrukte, 1 Problem. Ein systematischer Vergleich von Fragebögen zur Erfassung von Unterrichtsqualität aus Schülersicht, akademischen Betrugsverhalten und Lehrkräfteselbstwirksamkeit. Presentation at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Hildesheim.

*Hartl, A., Holzberger, D., & Wolf, K. (2021, August). Emotional support and the effects on well-being in teacher training: A longitudinal approach. Presentation at the 25th Junior researcher conference der European Association for Research on Learning and Instruction (JURE), Göteborg (Online-Conference).

*Hartl, A., & Holzberger, D. (2021, September). Identifikation von Motivationsprofilen. Eine Übergangsanalyse von der Lehrerausbildung in den Beruf. Presentation at the Congress of  the Fachgruppe Pädagogische Psychologie der deutschen Gesellschaft für Psychologie (PaePsy), Heidelberg (Online-Conference).

Invited Presentations

(*peer-reviewed)

Hartl, A. (2023, Juli). Mehr als ein Gefühl: Vom Wohlbefinden im Lehramtsstudium zum Studienabbruch? Eine Untersuchung der Funktion von sozialer Unterstützung. Presentation at the Reasearch Colloquium at Pädagogische Hochschule Weingarten, Online

Hartl, A. (2023, February). InstaClone: A Lifelike Social Media Educational Tool. Presentation at theLeibniz Institute for Research and Information in Education (DIPF), Online.

Hartl, A. (2022, November). InstaClone: A Lifelike Social Media Educational Tool. Presentation at Bayerisches Forschungsinstitut für Digitale Transformation.

Poster Presentations

(*peer-reviewed)

*Hartl, A., & Holzberger, D. (2021, September). Identifikation von Motivationsprofilen. Eine Übergangsanalyse von der Lehrerausbildung in den Beruf. Poster presentation at the Congress of the Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (digiGEBF).