Welcome to the Chair of Human-Centered Technologies for Learning

 Our research team, led by Prof. Enkelejda Kasneci, focuses on researching and developing innovative technologies for learning and teaching. Our focus is on the use of eye-tracking, virtual reality (VR) and large-scale language models.

 By integrating these technologies into teaching and learning processes, we aim to exploit the potential of technology for optimal knowledge transfer and a better understanding of learning. For us, the focus is always on the human being. Only by understanding and responding to the needs and requirements of learners can we enable effective use of these technologies.

 "I am convinced that AI language models like ChatGPT are an important technological milestone. They have the potential to revolutionise the way we learn and teach." - Prof. Enkelejda Kasneci

 Our goal is to make learning and teaching more engaging, interactive and effective through the use of innovative technologies. To achieve this, we engage with current research topics such as "adaptive learning environments" and "personalised learning opportunities". By using eye-tracking technology, we can better understand learners' learning behaviour and understanding and respond to their individual needs. Virtual reality enables us to create immersive and realistic learning environments.

News

Panel: Can AI Be Creative?

Kathrin Seßler participated at the Media Days Munich (Medientage München #MTM23), where she was part of a panel discussion about the topic “Can AI be creative?”.

 

ECTEL 2023: Our paper won the “Best Demonstration” Award:


We are thrilled to announce that our paper has received the "Best Demonstration" Award at the European Conference on Technology Enhanced Learning (ECTEL) 2023 in Aveiro, Portugal. Check out our paper  PEER: Empowering Writing with Large Language Models

Generative KI für alle?

Prof. Enkelejda Kasneci in der globale Diskursreihen „One Topic, One Loop“

»In der Bildungswissenschaft bergen diese Technologien großes Potenzial für die Entwicklung adaptiver, kooperativer und immersiver Lernumgebungen, die auf den einzelnen Lernenden zugeschnitten sind.«

Kann ChatGPT Schule ersetzen?

Prof. Enkelejda Kasneci im Interview mit BR24

»ChatGPT ist ein Automatisierungstool, das aus sehr vielen Daten gelernt hat. Ich stehe dazu sehr positiv, es wird in der Bildung ein Gamechanger sein. Wir müssen uns diese Lösung genau anschauen.«

ChatGPT kann zu mehr Bildungsgerechtigkeit führen

Prof. Enkelejda Kasneci im Interview mit der TUM

»Die Entwicklung von Sprachmodellen wie ChatGPT ist ein technologischer Meilenstein, ein Zurück wird es nicht geben. Die Tools sind in der Welt, sie werden besser werden und wir müssen lernen, sie konstruktiv zu nutzen.«

"ChatGPT can lead to greater equity in education"

Wie ChatGPT Schule und Lernen verändern könnte

Prof. Enkelejda Kasneci im Interview

»Hier sehen wir ein großes Potenzial, mit dem personalisierten Einsatz solcher Tools die individuellen Schwächen jedes einzelnen Kindes zu entschärfen, die Stärken hervorzuheben und zu einem konstruktiven Lernerfolg beizutragen.«