Janina Täschner

About

04/2019 – today
Research Associate
Professorship for Research on Learning and Instruction
Centre for International Student Assessment (ZIB)
Technical University of Munich

03/2018
First State Examination for Secondary School Teachers (Gymnasium)
Psychology with focus on School Psychology
Ludwig-Maximilians-Universität Munich

06/2016
First State Examination for Secondary School Teachers (Gymnasium)
Music (double major)
University of Music and Theatre Munich and Ludwig-Maximilians-Universität Munich

  • Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

2021
Young Scientist Award
Division of Educational Psychology of the DGPs

2023
Global Fellows Program
Nanyang Technological University, Singapur
Funded by TUM Graduate School

2022
Research Stay
University of Amsterdam (Netherlands)
Funded by TUM Graduate School

2019
Travel Grant
Conference Research Synthesis, Dubrovnik (Croatia)
Funded by Leibniz-Institute for Psychology (ZPID)

2013 – 2018
Scholarship
Konrad Adenauer Foundation

Research Interests

  • Research Syntheses ans Meta-analyses
  • Self-efficacy
  • Interventions in teacher training and further education

Publication Record

(*peer-reviewed)

*Täschner, J., Dicke, T., Reinhold, S., & Holzberger, D. (2024). “Yes, I can!” A systematic review and meta-analysis of intervention studies promoting teacher self-efficacy. Review of Educational Research, Article 00346543231221499. Advance online publication. https://doi.org/10.3102/00346543231221499

*Holzberger, D., Täschner, J. & Hillmayr, D. (2023). Unterschiede im Zusammenhang zwischen Elternbeteiligung und schulischem Erfolg: Ein systematischer Überblick über bestehende Metaanalysen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01137-5

*Täschner, J., Holzberger, D. & Hillmayr, D. (2021). Elternbeteiligung als Potenzial zur Förderung des schulischen Erfolgs. Ein Second-Order-Review. DDS – Die Deutsche Schule(3), 302-317. https://doi.org/10.31244/dds.2021.03.05

Diery, A., Täschner, J. & CHU Research Group (2023). Motivation und Interesse für MINT Fächer in der Schule fördern. Profitieren Mädchen und Jungen gleichermaßen? [Kurzreview 32]. Clearing House Unterricht (CHU). https://www.clearinghouse.edu.tum.de/aktuelles/motivation-und-interesse-fuer-mint-faecher-in-der-schule-foerdern-profitieren-maedchen-und-jungen-gleichermassen

Täschner, J., Holzberger, D. (2023). Warum selbstwirksame Lehrkräfte zufriedener sind. Campus Schulmanagement. https://www.campus-schulmanagement.de/magazin/warum-selbstwirksame-lehrkraefte-zufriedener-sind

Täschner, J., Holzmeier, Y. & Holzberger, D. (2023). Selbstwirksamer vor der Klasse! – Impulse für die Aus- und Weiterbildung von Lehrkräften. Wissenschaft macht Schule: Vol. 5. Waxmann. https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4715

Täschner, J., Diery, A. & CHU Research Group (2022). Allein, zu zweit oder in Gruppen – Wie lernen SchülerInnen am besten? [Kurzreview 31]. Clearing House Unterricht (CHU). https://www.clearinghouse.edu.tum.de/aktuelles/allein-zu-zweit-oder-in-gruppen-wie-lernen-schuelerinnen-am-besten

Hillmayr, D., Täschner, J., Brockmann, L., & Holzberger, D. (2021). Elternbeteiligung im schulischen Kontext: Potenzial zur Förderung des schulischen Erfolgs von Schülerinnen und Schülern (1. Auflage). Wissenschaft macht Schule: Vol. 3. Waxmann.

Täschner, J., & Holzberger, D. (2021). Elternbeteiligung als Potenzial zur Förderung des schulischen Erfolgs - eine Forschungssynthese. Bildung aktuell, 72(6). 8-9.

Holzberger, D. & Täschner, J. (2023). Rezension zu „Selbstwirksamkeit im Lehrberuf“. In Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie (Vol. 101). Waxmann. https://doi.org/10.2378/peu2023.artnd

Täschner, J. (2020). Verwahrlosung. In B. E. Meyer, T. Tretter, U. Englisch (Eds.), Praxisleitfaden auffällige Schüler und Schülerinnen (2nd ed., pp. 157-162). Beltz.

Täschner, J. (2020). Cybermobbing. In B. E. Meyer, T. Tretter, U. Englisch (Eds.), Praxisleitfaden auffällige Schüler und Schülerinnen (2nd ed., pp. 178-184). Beltz.

Täschner, J. (2020). Störungen des Sozialverhaltens. In B. E. Meyer, T. Tretter, U. Englisch (Eds.), Praxisleitfaden auffällige Schüler und Schülerinnen (2nd ed., pp. 260-266). Beltz.

Täschner, J. (2015). Verwahrlosung. In B. Meyer & T. Tretter & U. Englisch (Eds.), Praxisleitfaden auffällige Schüler und Schülerinnen (pp. 203-206). Beltz.

Täschner, J. (2015). Störung des Sozialverhaltens. In B. Meyer & T. Tretter & U. Englisch (Eds.), Praxisleitfaden auffällige Schüler und Schülerinnen (pp. 119-122). Beltz.

(*peer-reviewed)

*Täschner, J., Holzberger, D. & Zee, M. (2023, September). How context-specific is teacher self-efficacy in relation to different classes in secondary schools? Presentation at the 19th Congress of the Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Kiel.

*Täschner, J. & Holzberger, D. (2023, August). “I belief in my skills!”- A meta-analysis on intervention studies promoting teacher self-efficacy. Presentation at the 20th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece.

*Täschner, J., Hartl, A., & Holzberger, D. (2022, September). Ein critical overview über Fragebögen der Lehrkräfteselbstwirksamkeit. Presentation at the 52nd Congress of the German Psychological Society (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs), Hildesheim.

*Holzberger, D., & Täschner, J. (2022, August). Promoting teacher self-Efficacy - A meta-analysis on intervention studies. Presentation at the 17th International Conference on Motivation (ICM), Dresden.

*Täschner, J., Hartl, A., & Holzberger, D. (2022, August). Measures of teacher self-efficacy. An overview on covered domains and psychometric qualities. Presentation at the 17th International Conference on Motivation (ICM), Dresden.

*Täschner, J., Dicke, T., & Holzberger, D. (2022, July). Promoting teacher self-efficacy: A pre-registered meta-analysis on intervention studies. Presentation at the 43rd Annual Conference of the International School Psychology Association, Leuven.

*Täschner, J., Holzberger, D. & Dicke, T. (2021, October). Promoting Teacher Self-Efficacy. A metaanalysis on intervention studies. Presentation at the CIDER-LERN Conference, Berlin.

*Täschner, J., Holzberger, D. & Dicke, T. (2021, September). Interventionen zur Förderung der Lehrerselbstwirksamkeit. Eine Meta-Analyse. Presentation at the 18th Congress of  the Fachgruppe Pädagogische Psychologie der deutschen Gesellschaft für Psychologie (PaePsy), Heidelberg (Online-Conference).

*Täschner, J., Holzberger, D. & Dicke, T. (2021, August). Promoting Teacher Self-Efficacy. A systematic review and meta-analysis on intervention studies. Presentation at the 25th Junior researcher conference der European Association for Research on Learning and Instruction (JURE), Göteborg. (Online-Conference).

*Täschner, J., Hillmayr, D. & Holzberger, D. (2020, March). Inwiefern kann Elternbeteiligung den schulischen Erfolg von benachteiligten Kindern fördern? Ein systematischer Überblick. Presentation at the 8th GEBF Conference, Potsdam. (Conference canceled).

(*peer-reviewed)

*Täschner, J., Hillmayr, D. & Holzberger, D. (2019, July). A research synthesis: What do we know about school segregation? The potential of parental involvement. Poster presentation at the 5th Dortmunder Symposium on Empirical Educational Research (IFS). Dortmund.

*Täschner, J., Holzberger, D. & Dicke, T. (2021, October). Promoting Teacher Self-Efficacy. A meta-analysis on intervention studies. Poster presentation at the CIDER-LERN Conference, Berlin.